Následky tragické nehody vlaků v Pardubicích. Foto: DI

Tragická Nehoda vlaků v Pardubicích: Mohl strojvedoucí vidět zelenou od silnice?

Tragická nehoda vlaku v Pardubicích by se možná nemusela stát, kdyby nedávno zrekonstruované nádraží za 7 miliard korun mělo již v provozu zabezpečovací systém ETCS.

Jak jsme vás informovali, nehoda dvou vlaků si v noci na čtvrtek v Pardubicích vyžádala čtyři lidské životy a skoro tři desítky zraněných lidí. Je ale neuvěřitelné, že v dnešní době se musel strojvedoucí na nově zrekonstruovaném nádraží za 7 miliard korun spolehnout jen na návěstidlo. Žádný zabezpečovací systém mu „nekryl záda“.

Zabezpečovací systém byl vypnutý

Národní systém byl totiž na nádraží při rekonstrukci vypnutý a nový systém ETCS bude v provozu až od ledna příštího roku. Upozornil na to server zdopravy.cz. Podle Správy železnic je to však běžný postup. „Způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací byl v místě v souladu se zákonem o dráhách. Jedná se o zcela standardní postup,“ uvedla Správa železnic.

Železničáři také upozorňují, že podle vyjádření provozovatele, ani samotný vlak nebyl zabezpečovacím zařízením vybaven. „Nemusel by nehodě zcela zabránit, ale výrazně by snížil riziko, že k ní dojde,“ řekl David Philipp ze společnost CityRail k absenci zabezpečovače.

Mezi tím se spekuluje, proč strojvedoucí osobního vlaku RegioJet projel na červenou. „Podle zjištění inspekce došlo k projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu v případě expresního osobního vlaku. Zda se jednalo o technickou závadu, o lidskou chybu či o kombinaci obou faktorů, je předmětem podrobného šetření a konkrétní závěry není možné předjímat,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Video: Na videu v pozadí projíždí vlak Pardubicemi, následně se ozývá velká rána, v tom okamžiku došlo k nárazu.

Mohly strojvedoucího zmást okolní semafory?

Spekuluje se o tom, zda se strojvedoucí „jen“ špatně podíval, protože v poloze „volno“ mohlo být návěstidlo na vedlejší koleji. Konečně o tom, že návěstidlo ukazovalo volno, podle médií hovořili i někteří svědci z řad cestujících. O tom, že vlak měl jet na zelenou, ještě ráno hovořil v médiích i provozovatel vlaku, šéf RegioJetu, Radim Vančura.

Někteří místní se domnívají, že s ohledem na blízkost silnice mohl strojvedoucí vidět zelenou ze silničního semaforu. „Za tmy jsou vidět semafory na vedlejší silnici, takže teoreticky mohl vidět zelenou, bohužel ale na silnici,“ přemítá jeden ze strojvedoucích. „Z daného místa jde dobře vidět i na semafory nad silnicí je možné že viděl tohle třeba,“ přidává se další.

S ohledem na vzdálenost takového semaforu a zkušenosti strojvedoucích je však něco takového velmi nepravděpodobné. Dodejme, že kromě chybějícího zabezpečovače po rekonstrukci v místě není zapnutý ani takzvaný opakovač, který by strojvedoucího na chybu upozornil.

Nehoda vlaků v Pardubicích: Škoda 110 milionů

V každém případě vyšetřování nehody stále pokračuje. Provoz v klíčovém železničním uzlu se nicméně podařilo obnovit alespoň po jedné koleji se sníženou rychlostí. „Je bohužel nutné nadále počítat s tím, že vlaky na hlavním železničním koridoru budou mít zpoždění,“ dodal ministr Kupka.

Na místě mimořádné události byly celkové škody odhadnuty na více než 110 milionů korun (nákladní vlak 50 milionů, osobní expres RegioJet 60 milionů, trať 300 tisíc Kč).

Nové video ukazuje srážku vlaků v Pardubicích: osobní RegioJet stačil zabrzdit!
FOTO, VIDEO: Tragická nehoda vlaku v Pardubicích! 4 mrtví, 22 zraněných a kolaps dopravy!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *