Devět letadel plné Čechů, kteří letěli na dovolenou, odletělo v těchto dnech z pražského letiště bez zavazadel. Na zemi tak zůstalo více než tisíc zavazadel, která se teď letiště snaží dopravit za turisty do zahraničí.
„Chtěl bych se velmi omluvit, za to, co se stalo. Prioritní teď pro nás je, abychom zavazadla dostali co nejdříve k lidem,“ uvedl člen představenstva Czech Airlines Handling Lukáš Král. Uvedl, že letadla odletěla bez zavazadel, protože nebyla včas připravena k naložení.
Letadlo musí odletět podle stanoveného časového slotu povolené ke startu kvůli dennímu plánu využití, povinné rotaci posádek a mnoho dalších faktorů. Pokud letadlo start prošvihne, další povolení dostane například až za 4 hodiny. „Kulminace začala v neděli mezi osmou hodinou večerní a půlnocí, kdy plán zaměstnanců byl postavený na 17 letů, ve skutečnosti jich bylo 28 a situace nebyla zvladatelná,“ uvedl Král.
Letiště Praha: 70 příletů mělo zpoždění
Situace se propsala i do pondělí, kdy pracovníci letiště museli odbavit 116 letů, ze kterých přes 70 bylo zpožděných o více jak hodinu a půl, to už nebylo zvladatelné. Podle Smartwings vzniká zpoždění kvůli situaci s řízením letového provozu zejména nad Tureckem.
Pracovníci letiště proto začali omezovat vykládání zavazadel z letadel, která přiletěla a snažili se maximálně nakládat letadla před odletem. Přesto devět letadel z Prahy vyrazilo bez kufrů.
„Okamžitě jsme dali dohromady počty linek a zavazadel a v rámci letiště Praha jsme provedli třídění a ve spolupráci s letištěm a společností Smartwings zavazadla postupně doručujeme. 500 jich odletělo včera, 500 odletí dnes a desítky zavazadel zítra,“ dodal Král.
Berte si příruční zavazadla
Předseda představenstva Jiří Pos uvedl, že lidé nyní více využívají příruční zavazadla, zároveň apeluje na cestující, aby si dávali záložní oblečení či léky právě do těchto příručních zavazadel. Menší kufr, nebo batoh se dá uložit do skříňky nad sedačkami v letadle a nestane se, že by vám jej na letišti ztratili, nebo nezvládli naložit.
Zaměstnanci: Máme mizerné platy
Zaměstnanci letiště si nyní stěžují, že jsou přetížení a mnozí z fyzicky těžké práce, kdy musí denně nakládat stovky zavazadel, raději odchází. Stěžují si na to, že jejich mzda je jen kolem 30 později 35 tisíc korun hrubého měsíčně. To je tedy méně než 30 tisíc čistého.
Michal Soukup z Czech Airlines Handling uvedl, že firma musí respektovat konkurenci na trhu, proto údajně nemůže platit více. „Snažíme se v sezóně zaměstnance finančně motivovat, aby si brali směny nad rámec rozpisu směn. Ačkoli máme nasmlouváno na 300 zaměstnanců na léto, tak pravidelně jich chodí jen třetina. Často nepřijde i pět, šest nakladačů na směnu,“ dodal Soukup.