České dráhy rozdělují veřejnost reklamní kampaní proti sprejerům. Podle části lidí je vtpiná, podle někoho trapná.
“Kdopak je vítězem 3. kola naší soutěže „Mazanice týdne“? Právě toto dílko,” popisuje nová kampaň Českých drah fotografii posprejovaného vlaku a pokračuje:
“Gratulujeme a recenzujeme: Když absentuje koncepční myšlenka, je těžké dohnat to jinde. Podobná veledíla by měla být vystavena přinejmenším v Národní galerii neumětelství. Na vlacích je jich opravdu škoda. Autorovi vzkazujeme: Jsi absolutní výtvarnej antitalent. Se s tím smiř!”
České dráhy a objednavatelé dopravy, tedy Praha a Středočeský kraj, tak dál bojují za čisté vlaky, které nebudou zašpiněné čmáranicemi vandalů.
Na tom, zda je kampaň povedená, se však lidé neshodnou. Například podle části uživatelů na síti X je vtipná a originální, podle jiných jsou to však jen vyhozené peníze, které by lépe posloužily třeba na čištění vlaků.
I na tom se ale pracuje, čištění vlaků a škody způsobené graffiti stojí České dráhy miliony korun ročně. V rámci kampaně „Společně za čisté vlaky“ probíhá celá řada dalších preventivních opatření. Aktivněji se střeží místa, kde k útokům nejčastěji dochází, ať už ve spolupráci s bezpečnostní agenturou nebo Policií ČR. Osvědčila se prý také hlídka se psy, které už se podařilo zadržet sprejery při činu.
„Čisté vlaky, které nabízejí komfortní a moderní cestování ať už do práce, do školy nebo za zábavou pro nás zůstávají jednou z priorit. Na začátku června jsme odstartovali kampaň ‚Společně za čisté vlaky‘ a řadu cílů se nám již podařilo splnit,” uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
“Za letošní rok už bylo odstraněno graffiti ze 109 jednotek CityElefant, a to při inventárním stavu 70 kusů v pražské aglomeraci. To znamená, že některé jednotky jsme vyčistili už víc než jednou. Momentálně se tak počet posprejovaných jednotek pohybuje kolem deseti,“ dodal v létě Ješeta.
Společně s objednavateli dopravy připravují České dráhy intenzivně i další opatření, která mají zabránit vandalským útokům. Například na odstavném nádraží Praha-Jih dojde k instalaci kamerového systému a zajištění lepšího oplocení areálu. Dál bude pokračovat aplikace antigraffiti polepů a nástřiku a příměstské vlaky budou také dovybaveny vnitřním a vnějším kamerovým systémem.
Celkové náklady na tato opatření se vyšplhají až na částku 230 milionů korun, které z velké části zaplatí v ceně dopravního výkonu Středočeský kraj a Praha – v konečném důsledku pak vlastně občané ze svých daní, ze kterých kraj hradí Českým drahám výkony ve veřejné dopravě.
Jaká opatření se již podařila?
Polepy souprav v barvách PID jsou hotové na dalších 3 soupravách tj. 1 500m2 polepu.
Zcela nový lak má nyní jedna souprava CityElefant s antigrafiti ochranou.
Od 1. září jezdí ve večerních a nočních vlacích ochranné hlídky, které kromě cca 20 vykázání bezdomovců z vlaků, zadržely i jednoho pachatele, který ničil fixou interiér vlaku (toaletu).
“Všechna bezpečnostní opatření se nastavují dle dohodnutého harmonogramu a to jak vlakové doprovody, tak ostraha obratových stanic. První etapa od 1.9. je již realizována. Připravuje se druhá etapa od 1.11. a pak finální od 1.1.2024,” uvedl náměstek středočeské hejtmanky Petr Borecký.