Řidiči jezdící po dálnici D10 budou moci už na konci tohoto týdne využívat nový sjezd na Kosmonosy. Nový sjezd ve směru od Turnova vznikl v rámci velké přestavby celé křižovatky u Kosmonos.
Přestavba mimoúrovňové křižovatky na 46. kilometru dálnice D10 u Kosmonos zaznamenává další milník. Do provozu bude uvedena první komplexní část stavby, která je na Mladoboleslavsku aktuálně tou největší a nejsledovanější. V místě je nadále částečně omezena doprava.
D10: Nový sjezd na Kosmonosy ještě tento týden
„První ucelenou částí, kterou koncem tohoto týdne uvedeme do provozu bude přímá sjezdová větev z dálnice D10 ve směru od Turnova respektive Liberce do Kosmonos. Dlouhá je cca 600 metrů a je opatřena svodidly,“ uvedl Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Po pravé straně na příjezdu do Kosmonos byl vybudován nový systém odvodnění, který mimo jiné sestává z propustku a také nově vydlážděného koryta místní vodoteče.
Stavba nabírá velké tempo a je to znát na každém jejím metru. „Na 50 dělníků si s jejími jednotlivými částmi pohrává každý den, jako s ohromnou stavebnicí. Momentálně je dokončováno 6 mostních pilířů ve středním dělícím pásu dálnice, zde se postupně buduje i hlavní kanalizační řad,“ uvedl Veselý.
Vedle toho se pracuje například na římsách opěrné zdi v rámci nájezdové větve na dálnici D10 od Kosmonos na Prahu nebo na základech vozovky po které se motoristé budou dostávat ve směru od Liberce na prstenec okružní křižovatky budované nad dálnicí.
Provoz na dálnici D10 zůstává nadále pouze částečně omezen. Veden je v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy a rychlostí sníženou na 80 km/h maximálně.
Nová silnice na Martinovice se bude stavět příští rok
Nová mimoúrovňová křižovatka je navržena jako spirálovitá turbo-okružní. Její prstenec bude mít vnější průměr 140 m a bude dvoupruhový. Zaústěno do něj bude celkem devět větví – jednosměrná výjezdová větev na D10 na Turnov, jednosměrná vjezdová větev z D10 od Turnova, obousměrná ze silnice I/38, jednosměrná výjezdová na D10 na Prahu, jednosměrná vjezdová z D10 od Prahy, obousměrná z průmyslové zóny a obousměrná z přeložky silnice I/16.
Na tuto přeložku už ŘSD získalo stavební povolení a její výstavbu plánuje mezi lety 2025 až 2027. Velké množství větví, které je potřeba do křižovatky zaústit, je navrženo propojením v okružní křižovatce vystavěné nad dálnicí D10.
Zhotovitelem je společnost EUROVIA CS a.s., která provádí práce za smluvených 736 milionů. Uvést celou stavbu do plného provozu chce ŘSD v létě příštího roku.