V Mladé Boleslavi dnes oficiálně začala stavba nového hlavního nádraží. Respektive nejprve se začne demolicí toho stávajícího, a to si vyžádá i určitá dopravní omezení v jeho okolí.
Správa železnic a město Mladá Boleslav dnes zahájily výstavbu nové budovy na tamním hlavním nádraží. Po svém dokončení bude sloužit jako multifunkční dopravní uzel. Cestující v ní najdou odbavovací halu s komerčními jednotkami, dále poslouží jako potřebné zázemí pro dopravce a regionální dispečink. Úpravami projdou i přilehlé venkovní prostory. Hotovo bude v polovině příštího roku.
„Železnici v Mladé Boleslavi čeká velká proměna, která zatraktivní cestování vlakem. Jako první krok přichází nyní výstavba moderní budovy na frekventovaném hlavním nádraží. Nabídne veškeré zázemí, které bude odpovídat nejen potřebám současných cestujících, ale i budoucímu rozvoji infrastruktury,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Moderní prostory uzpůsobené proti vandalům
V nové přízemní budově se bude nacházet moderní odbavovací hala s pokladnami a veřejnými toaletami. Ve vestibulu najdou cestující informační systém, mobiliář v provedení proti vandalům a nápojové a jídelní automaty. Všechny prostory budou bezbariérově přístupné. Výškový rozdíl mezi odbavovací halou a nově vybudovaným prvním nástupištěm vyrovná šikmá rampa.
„Cestující se mohou těšit na moderní odbavovací prostory, pohodlný přístup k vlakům a přehledný orientační systém. Výrazným prvkem budovy budou kromě obložení cihlovými pásky také přesahy, které poslouží jako zastřešení přilehlého nástupiště, zastávky autobusu a stojanů na kola nebo jako markýza nad vstupy do budovy,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nové nádraží za 157 milionů
Objekt bude mít zatravněnou střechu, jeho zateplení zajistí nízké provozní náklady. Vstupní část s halou bude opatřena prosklenou fasádou. V nové budově se kromě veřejného prostoru bude nacházet regionální dispečerské pracoviště Správy železnic a další provozní a technologické místnosti.
Úpravami projde i přednádražní prostor, kde se vysadí nová zeleň. V místě stávající budovy vznikne parkoviště.
Stavební práce provede společnost STRABAG Rail, celkové investiční náklady činí 157,5 milionu korun. Stavba bude probíhat 14 měsíců, cestující budou mít k dispozici provizorní prostory a přístup na nástupiště.
Cestující a řidiče čeká omezení
V souvislosti s demolicí staré nádražní budovy a výstavbou nového objektu bude od 2. dubna 2025 do 31. července 2026 úplná uzavírka provozu na pozemní komunikaci před hlavním nádražím a s tím související dopravní opatření na okolních komunikacích.
Nebude tedy možné ani parkovat v blízkosti nádraží a zastávka městské hromadné dopravy Hlavní nádraží bude nahrazena zastávkou dočasnou. Ta bude umístěna naproti stávající, informovalo město Mladá Boleslav.
Po dobu stavby bude umožněn bezpečný přístup do přilehlých nemovitostí, stejně tak bude umožněn příjezd a přístup všem složkám integrovaného záchranného systému, vozidlům stavby, autobusům MHD a PID a dopravní obsluze.