Vedení mladoboleslavské automobilky a tamních odbory kritizují omezení benefitů pro zaměstnance. Škoda a odbory proto zaslaly společný dopis premiérovi Fialovi.
„Zavedení omezení benefitů poškodí zaměstnance i českou ekonomiku,“ kritizuje vládu mladoboleslavská automobilka Škoda společně s Odbory KOVO. Firmě se nelíbí chystaná část vládního konsolidačního balíčku, protože omezuje hodnotu benefitů na jednoho zaměstnance na polovinu české průměrné mzdy v posledním roce. To je lehce přes 20 tisíc korun za rok.
Mnoho větších firem přitom zaměstnancům poskytuje benefity v mnohem vyšších částkách. V řadě firem tak zaměstnanci mohou přijít o polovinu hodnoty benefitů, někde dokonce zvažují jejich úplné zrušení.
„Limit pro daňové zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů nepřispěje ke konsolidaci veřejných financí, ani ke zjednodušení daňového systému. Naopak zasáhne všechny zaměstnance, kteří benefity využívají především v souvislosti s péčí o zdraví, všechny zaměstnavatele, kteří budou nuceni kvůli vyšším nákladům a administrativním nárokům benefity omezit a bude mít negativní dopad na českou ekonomiku a konkurenceschopnost,“ napsali v dopise předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer, člen představenstva Martin Jahn (bývalý vícepremiér pro ekonomiku) a předseda Odborů KOVO Jaroslav Povšík.
Jen zaměstnanci Škoda Auto v loňském roce utratili prostřednictvím cafeterie benefitů přes 330 milionů korun. A to je pouze jedna česká firma. Benefity díky tomu živí i provozovatele fitness center, lékáren, kulturních zařízení a dalších služeb, které jsou součástí ekonomiky.
„Zaměstnanecké benefity vnímáme jako motivační nástroj a součást dlouho budované firemní kultury a nástroj pozitivního ovlivnění zdravého životního stylu zaměstnanců. Pořizované služby a plnění posilují navázané ekonomické segmenty v oblasti obchodu a služeb, především ve zdravotnických, sociálních, kulturních a sportovních zařízeních na území ČR a díky zákonnému vymezení nedochází k jejich využívání negativním způsobem (hazard, kouření, alkohol apod.),“ dodávají Škoda Auto a odbory a žádají jejich zachování ve stávající podobě.