Znáte to, návrat z víkendu je někdy kvůli kolonám aut hlavně před Prahou, skutečně za trest. Teď by se do toho mohly zamíchat ještě kamiony.
Pro kamioňáky, kteří musí trčet na odstavných parkovištích, by to určitě byla skvělá zpráva, pro ostatní řidiče už podstatně horší.
S možností úpravy zákazu nedělní jízdy přišli politici z ODS. Poslanec Stanislav Bláha o něm diskutuje s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Myšlenku kritizuje opoziční hnutí ANO. „Místo toho, aby ministr Kupka vyjednal v Bruselu vyšší mýtné pro kamiony, přichází s tímto nesmyslem,“ zkritizoval například expremiér Andrej Babiš.
Proti se staví i opoziční poslanec Martin Kolovratník. “Prolomení víkendového zákazu jízdy kamionů vnímám to jako aktivitu ODS připravenou na Ministerstvu dopravy, která je předkládána tak, aby to vypadalo jako poslanecký návrh. Rizika zneužití jsou vysoká, čísla nikdo nemá, argumenty nejasné. Za tým Lepší vláda budeme proti,” řekl poslanec Kolovratník.
Výjimka pro české kamiony
Podle poslance Bláhy z ODS má ale návrh českým dopravcům a řidičům umožnit výjimku, která bude platit pouze za předpokladu, že řidič vyloží náklad v České republice a následně dojede do svého bydliště nebo provozovny / sídla českého dopravce.
„Tak, aby řidiči mohli strávit víkend s rodinou, přáteli, blízkými,“ vysvětluje Bláha.
Řidiči kamionů v současnosti nesmí jet po dálnici a na silnici I. třídy v neděli a o svátcích v době od 13.00 do 22.00 hodin, o letních prázdninách navíc ani v sobotu mezi 7.00 a 13.00 a v pátek mezi 17.00 a 21.00 hodin. Často se v důsledku toho podle Bláhy stává, že řidiči kamionů:
– Stojí v pátek pouhých večer 20 kilometrů od svého domova a rodiny, ale nesmí k nim dojet. Místo toho tráví víkend na přeplněném parkovišti.
– Dokončují svou jízdu na silnicích II. a III. třídy a projíždí skrze obce místo toho, aby jeli kratší úsek po dálnici.
– Čekají desítky hodin před hranicemi nebo na odpočívkách, které jsou přetížené, než můžou dokončit svou jízdu.
– Spěchají a šlapou na plyn, aby svou jízdu stihli do limitu. To logicky může vést k ohrožení bezpečnosti jich samotných a ostatních řidičů na dálnicích.
„Obava, že kamiony pojedou prázdné přes celou ČR, není na místě. Dlouhé prázdné jízdy žádný dopravce při smyslech platit nebude. Místo vykládky i provozovna dopravce je jednoduše dohledatelná a bude podléhat kontrolám,“ říká Bláha.
Podle něho by se tak na dálnice a silnice vrátily maximálně stovky kamionů po celém Česku. „Řídit kamion u nás může 200 000 lidí, Českem každý den projede 50 000 kamionů. Takže se úprava dotkne opravdu jen několika málo promile řidičů kamionů, nemusíme se tak bát, vliv na plynulost dopravy na nedělních dálnicích by tento návrh měl jen naprosto minimální,“ míní Bláha.
“V Česku chybí přes 25 tisíc řidičů kamionů”
— Stanislav Bláha, poslanec ODS
Podle něho by naopak návrh přinesl lepší pracovní podmínky pro české řidiče kamionů, kteří budou moct mnohem častěji zase trávit víkendy doma. Řidičů kamionů je v Česku nejvíce nedostatkovou profesí a i toto je jeden z důvodů. Chybí totiž přes 25 000 řidičů.
„Přitom z jejich těžké práce těžíme všichni – bez kamionů by jednoduše nebylo v obchodech co nakupovat. Zastavily by se stavby, protože by nebyl materiál. Zastavily by se továrny, protože by nebylo z čeho vyrábět. Říká se, že bez řidičů nákladních aut by se svět přestal točit. Ve skutečnosti to není zas taková nadsázka,“ míní Bláha.
Povolení by nejspíš přineslo i ulehčení odpočívkám na silnicích, které jsou v Česku dlouhodobě přehlceny. A taky snížení nevhodného parkování kamionů „všude, kde se dá“, často i v obcích nebo na jejich okrajích.