Vedení Prahy dnes rozhodlo o zdražení jízdného v městské hromadné dopravě. Zvednou se ceny základních jízdenek na metro, tramvaje i autobusy. A stoupnou i pokuty za jízdu načerno.
Vyšší jízdné bude platit od 1. ledna 2026, kdy základní půlhodinová jízdenka zdraží z 30 na 39 korun. Kdo kupuje jízdenky pomocí SMS v mobilu, zaplatí nově dokonce 42 korun. Zdraží též devadesátiminutová jízdenka, a to ze současných 40 korun na 50 a ze 42 na 55 v případě SMS jízdenky.
Levněji vyjde, pokud si cestující jízdenku koupí v aplikaci Lítačka, tam zdraží základní půlhodinový lístek „jen“ na 36 korun, devadesátiminutový pak na na 46 korun. Úměrně tomu zdraží taktéž jízdenky na 24 a 72 hodin nebo přeprava psa či zavadla. Společně vzrostou také pokuty za jízdu načerno.
Naopak na stejné ceně zůstane cena ročních, čtvrtletních a měsíčních kuponů, tedy cestující, kteří jezdí pravidelně na předplacené kupony, budou jezdit i od nového roku za stejné peníze. Zdražení se tak dotkne hlavně turistů.
Zdražení jízdného už dříve schválil také Středočeský kraj, kde od 1. ledna zdraží jízdenky o 30 procent a ty zakoupené elektronicky o 20 procent.

Ekonom: Když ne platy, doženeme Německo cenami
„Cynik by mohl říci, že když Česko stále nedorovnává Německo ve výši mezd, dokonce ani v ceně Nutelly, která v tuzemsku zůstává stále dražší, tak tedy alespoň v ceně jízdného MHD. Praha od příštího roku totiž zvedne cenu jednorázové jízdenky až o 35 procent. Zastupitelé stran Spolu a STAN, kteří návrh schválili, se přitom, jak říkají, inspirovali německými cenami,“ okomentoval zdražení jízdného v Praze na síti X ekonom Lukáš Kovanda.
Zároveň jde ale podle něho o logický krok. „Zaprvé, dochází ke zdražení jednorázových jízdenek. Ty zhusta využívají turisté. A často právě turisté z Německa nebo z jiné země, jejíž obyvatelstvo vykazuje vyšší kupní sílu, než je ta řadového Čecha. Tito turisté si za jízdenku klidně připlatí,“ míní Kovanda.
„Zadruhé, cena ročního kuponu, který využívají častí cestující, zůstává beze změny. Na úrovni 3650 korun. To je podle klíčových měřítek extrémně nízká cena. Její extrémní láci umožňuje právě i to, že zdražují jednorázové jízdenky. Výnos z nich tak může roční kupony dotovat,“ doplňuje Kovanda.