Takto bude vypadat nová mimoúrovňová křižovatka na D10 Kosmonosy. Zdroj: Eurovia

Řidiče na dálnici D10 čeká omezení, začíná stavba obří křižovatky u Kosmonos

Na dálnici D10 začala dvě nová omezení nedaleko Kosmonos a Bezděčína. Začínají práce na mimoúrovňové křižovatce nad dálnicí.

Na dlouhé kolony hlavně v dopravních špičkách se musí připravit řidiči na mladoboleslavské dálnici D10. Vytížení trasa mezi Prahou a Turnovem dostává dvě nová dopravní omezení. Už nyní přitom řidiče mírně omezuje výstavba protihlukových stěn u Benátek nad Jizerou či výstavba mostů u Záp a před Prahou.

Nová omezení začala v těchto dnech a první zatěžkávací zkouškou bude pondělní ranní provoz. Už o víkendu se přitom na dálnici tvořily dlouhé kolony. Silničáři totiž začali se zúžením u exitu Kosmonosy a také u exitu Bezděčín.

U Bezděčína je to z důvodu stavby napojení nového sjezdu z dálnice D10 od Prahy přímo na silnici I/38 směr Nymburk. To umožní řidičům sjíždět rovnou z dálnice, aniž by museli složitě projíždět Bezděčínem, příměstskou částí Mladé Boleslavi.

Napojení tohoto nového sjezdu ovšem komplikuje provoz také na silnici I/38, kde se kvůli kyvadlově řízenému provozu pomocí semaforů tvoří dlouhé kolony už od Nepřevázky ve směru na Mladou Boleslav a samozřejmě i v opačném směru na Nymburk.

Omezení na D10 u Kosmonos na rok a půl

Druhé zúžení začíná u Kosmonos a potrvá prozatím nejméně do listopadu. Souvisí s výstavbou nové mimoúrovňové křižovatky na exitu 46 Kosmonosy. Podzimem ale práce určitě neskončí, jde totiž o velké dílo za skoro 737 milionů korun bez DPH, jehož výstavba potrvá zhruba rok a půl. Řidiči se tak musí obrnit trpělivostí.

V obou směrech je zachován provoz ve dvou pruzích, jsou ale zúžené a budou komplikovat dopravu, navíc u Kosmonos je frekventovaný nájezd od 13. brány automobilky Škoda.

„Zhotovitelem stavby D10 MÚK Kosmonosy je společnost EUROVIA CS a.s. za nabídkovou cenu 736,8 milionu korun bez DPH. Jednalo se až o 5. nejlepší cenovou nabídku, ale zhotovitel nabídl výrazně kratší dobu výstavby, a to 409 dní, což bylo jedním z hodnotících kritérií,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Právě firma EUROVIA postavila i nedaleký most do automobilky Škoda, který byl nedávno dokončen. Zvládla stavbu v rekordním čase za rok a čtyři měsíce. Nezbývá než doufat, že stejně rychle jako pro soukromou firmu, půjde stavba i pro stát.

Napojí také novou silnici na Sukorady

Novou mimoúrovňovou křižovatku bude tvořit obrovský “kruh” nad dálnicí D10, z něhož povede hned 7 různých větví. Počítá také s napojením nové přeložky silnice I/16 Mladá Boleslav – Martinovice, kterou chce ŘSD začít stavět v roce 2025.

Prstencová křižovatka bude v nové poloze, a proti stávající bude posunuta směrem k Turnovu. Stávající most přes D10 bude zdemolován a v nových místech vyrostou přes dálnici 2 mosty nové. Nová MÚK Kosmonosy bude mít 7 větví, kterou jsou podle předpokládané intenzity provozu navrženy jako 1, 3 a více pruhové.

Úpravou projde také navazující část silnice I/38 v Kosmonosech a dálnice D10 v jejich obou jízdních pásech. Celková délka komunikací (dálnice D10, MÚK Kosmonosy, provizorní komunikace a opravy komunikací), na kterých se bude pracovat, je přes 4,5 kilometru.