Děsivou jízdu si ve včerejším horku zažili cestující ve vlaku, který vypravily České dráhy z Prahy do Brna. Přecpaný vlak neměl klimatizaci a často ani nešla otevírat okénka.
Stát i České dráhy chtějí, aby lidé přesedlali z osobních aut do hromadné dopravy a ulehčili tak životnímu prostředí, přecpaným silnicím a zároveň svými penězi za jízdenky při životě drželi dopravce, jakou jsou například České dráhy. Jenže podmínky jsou k tomu stále mizerné, skoro se až nechce věřit, v jakém jsme století.
Cestující Michal Bareš na svém Facebooku popsal včerejší děsivý zážitek mnoha cestujících v rychlíku Českých drah R 871 Svitava.
Zkritizoval, že přesto, že Český hydrometeorologický ústav vydal opakovanou výstrahu na tropické teploty a lékaři upozorňují na nebezpečí přehřátí a dehydratace, tak České dráhy po 14. hodině vypraví rychlík z Prahy do Brna řešený náhradní soupravou bez klimatizace, kde v chodbách a některých kupé nejdou otevřít okna.
Vlak byl přecpaný tak, že vlakvedoucí měl problém nastoupit
„Vlak je přecpaný tak, že vlakvedoucí má problém vůbec nastoupit. Stojí se všude. Lidí je hodně, kyslíku méně. Starší kardiačka marně prosí o trochu vody, těhotná paní začíná kolabovat, paní učitelka má strach o své astmatiky,“ popsal Michal Bareš.
Zároveň pochválil snahu personálu Českých drah situaci nějak zvládnout. „Vlakvedoucí se snaží trpělivě vysvětlovat. Později volí ústup, někteří cestující chtějí svoji nespokojenost vyjadřovat ručně. Absolutně nemůže mít přehled o tom, co se děje ve zbytku vlaku. Lidé stojí na plošinách mezi vagony, nalepeni na dveře, na toaletách,“ podotkl cestující.
„Milé České dráhy, chápu přecpané vlaky a stejně tak starší soupravy. To ale skutečně organizace takovéto velikosti nemá žádné plány a postupy, co v takových situacích dělat? Vážně nikoho nenapadlo, že asi bude problém, když v době tropických veder pošlete starší soupravu na tenhle (většinou i tak přeplněný) spoj? Možná by stačila i blbá petka s vodou někde na trase. Cokoliv, co by dalo najevo, že České dráhy jsou skutečně národní dopravce a ne výrobce konzerv, který v Praze naloží sardinky do plechovky a tím to pro něj končí,“ dodal Michal Bareš.
Cestující: Děje se to pořád!
A další cestující se přidávají. Podle nich to není ojedinělá situace. „To je tak každý den a to jsi nejel v pátek z Brna do Prahy, to je teprve úlet. Tento rychlík jezdí pravidelně bez klimatizace, bez možnosti otevřít okna, bez internetu, plný. A nic se s tím neděje. Kromě toho, že se do Brna cestuje čím dál déle, poslední jízda 2 hodiny a 45 min se 45minutovým zpožděním,“ přidala kritiku cestující Jana Karásková.
Co na to České dráhy? Omlouvají se, ale řešení neavizují. „Omlouváme se za nepříjemnosti, které jste měl při cestě rychlíkem R 871 Svitava. Rozumíme, že takové podmínky cestování neodpovídají našim standardům,“ reagovaly České dráhy.
České dráhy: Nemáme dost vlaků
Dopravce tvrdí, že za to může nedostatek vozů kvůli potřebným opravám. „Evropský kolaps v opravárenství a dodávkách nových vozidel bohužel způsobuje významné problémy v celém železničním sektoru,“ uvedly dráhy.
„Nedostatek vozů nás vede k tomu, že volíme méně špatné řešení ze špatných, buď zrušit vlak úplně, nebo odjet vlak s nižší kvalitou. Naši zákazníci preferují se i tak dostat do cíle, než nejet vůbec,“ dodali zástupci Českých drah.
Dopravce vysvětluje, že krizi v opravárenství řeší v současné době i kolegové v Německu, Rakousku, ale i mnohdy nám dávané za vzor Švýcarsko.
“Do tří let nasadíme na českou železnici 229 nových vlaků a lokomotiv. Už nyní postupně nasazujeme nové soupravy RegioPanter a RegioFox v krajích,” uvedly České dráhy.
Foto: Přeplněný rychlík Českých drah R 871 Svitava. Foto: Michal Bareš