Přes sto let stará lávka, která překlenovala železnici na pražském Smíchově měla skončit ve šrotu. V Mladé Boleslavi se jí ale rozhodli zachránit.
Lávka, která téměř sto let překlenovala železnici na pražském Smíchově, musela ustoupit nové výstavbě. 175 metrů dlouhý most z kvalitního kovu měl být rozřezán a odvezen do šrotu! Město Mladá Boleslav se ho ale rozhodlo zachránit a využít jako přemostění řeky Jizery pro chodce a cyklisty.
„Jsem moc rád, že se nám podařilo zachránit technickou památku, a zároveň pro ni nalézt další uplatnění. Chceme ji využít k přemostění Jizery v místě, kde kdysi stával most do dnes již neexistujícího lihovaru. Zůstaly po něm v řece pilíře, které pro lávku využijeme,“ sdělil primátor Raduan Nwelati.
Nápad o přesunu lávky do Boleslavi dostal před necelými třemi týdny při sledování reportáže o jejím bourání. „Bylo mi líto významné stavby z roku 1929 a zároveň jsem věděl, že v rámci revitalizace břehu Jizery a Klenice chceme přemostění v tomhle místě obnovit,“ dodal.
Poděkoval zároveň všem, kdo se na realizaci tohoto plánu podíleli, protože se celou akci podařilo domluvit a zajistit v rekordně krátkém čase.
„Bez ochoty Technické správy komunikací Praha, vedení Prahy v čele s primátorem Bohuslavem Sobotkou, ministerstva dopravy, firmy Hanyš a v neposlední řadě i našeho stavebního odboru by to nebylo možné. Společně jsme to ale dokázali a díky tomu neskončí tahle krásná stavba ve šrotu,“ nešetřil chválou primátor Nwelati.
Ze Smíchova do Mladé Boleslavi bylo nutné přesunout 110 metrů lávky, náklad vážil 110 tun, a při jeho transportu z hlavního města bylo dokonce nezbytné na několik minut uzavřít Smíchovský tunel. Část lávky, která původně měřila 175 metrů, bude vystavena v Železničním depozitáři Národního technického muzea.
Aktuálně je lávka, jejíž kovová konstrukce je mimochodem ve vynikajícím stavu, deponována v Bezděčíně. V procesu je rovněž definitivní majetkové vypořádání mezi Prahou a Mladou Boleslaví, které ještě musí projít pražským zastupitelstvem.
Na jaře příštího roku ji čekají nezbytné dílčí opravy a v průběhu roku 2024 by měla být instalována přes Jizeru. V rámci revitalizace okolí řeky by zde měla do budoucna vzniknout i cyklostezka a odpovídající cesta pro pěší.