Zaměstnanci Škoda Auto. Foto: Škoda

Škoda Auto chce v létě vyrábět i v sobotu, odbory žádají větší peníze

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vyrábí na plné obrátky, díky dostatku dílů chce uspokojit dlouho čekající zákazníky, kteří si objednali nová auta. Navrhuje proto vyrábět v létě o sobotách. Odbory chtějí pro lidi mimořádné peníze navíc.

Je mnohaletým pravidlem, že v mladoboleslavské automobilce se v létě o víkendech nevyrábí. Brání tomu tamní Odbory KOVO kvůli letnímu horku a aby zaměstnanci mohli trávit letní víkendy s rodinou, hlavně dětmi, které mají prázdniny. Letos je ale vše jinak.

Podle informací týdeníku Škodovácký odborář přišla Škoda Auto s požadavkem vyrábět přes léto v takzvané šesté noční směně, tedy v noci z pátku na sobotu.

Podniková rada Odborů KOVO podle týdeníku požadavek firmy jednomyslně odhlasovala, ale za určitých podmínek. „Důležité je, že to budou noční směny z pátku na sobotu, kdy je menší horko a kdy zaměstnanci mohou přece jen ještě strávit část soboty s rodinou. Účast na těchto směnách musí být dobrovolná, vyjma atypických systémů,“ uvedly Odbory KOVO.

„Není to totiž rozhodnutí samotného zaměstnance, ale celé jeho rodiny. Těžko majitelé firmy či nadřízení vědí, jaká situace je v dané rodině (školní prázdniny – hlídání, zdravotní stav manželky, manžela, již naplánované rodinné akce, nebo prostě únava z horkých dnů a nočních směn, kdy už jedeme plným taktem),“ říkají odboráři.

6400 korun za jednu osmihodinovou směnu

Zároveň pro zaměstnance požadují za takovou práci mimořádné peníze navíc. „Požadavkem Odborů KOVO je, aby si zaměstnanec za takto dopracovanou přesčasovou letní směnu vydělal v průměru 6 400 korun hrubého. To je částka, která vznikne sečtením tarifní mzdy, osobního ohodnocení, příplatků a k tomu vyjednané prémie. To v některých firmách nemají ani za týden a je to skutečně skvělý nástroj proti inflaci,“ dodali odboráři.

Pokud půjde zaměstnanec na všechny plánované směny, tak si v součtu vydělá opravdu velké peníze navíc.

Odbory doplnily, že také všechny služby pro zaměstnance musí fungovat, těžko vytýkat někomu, že nepřijde, když mu například nejede autobus či vlak. „To znamená u určitých profesí svozy, rozvozy a podobně. Také je potřeba uvařit dostatek jídla na takovou směnu – pestré a oblíbené verze a vysoká hodnota jídel. Musí fungovat všechny brány, kudy zaměstnanci chodí. Nepoženeme je přece okolo celého tohoto obrovského závodu. Snad jediné, co bude v té době fungovat dobře, bude dostatek míst na parkovištích,“ dodali zástupci zaměstnanců.