Tisíce řidičů šokovala zpráva, že Praha bude vybírat poplatek za vjezd do celého centra hlavního města. Dnes však magistrát vášně klidní s tím, že půjde jen o některé oblasti.
Mýtné chce Praha zavést od 1. ledna 2024, tedy už za pár měsíců. Dohodl se na tom pražský magistrát s městskou částí Praha 1. Bývalý dopravní expert BESIPu Petr Vomáčka totiž včera zveřejnil, mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrály a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč.
Kdo má pravdu?
„Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ uvedl včera Vomáčka a přiložil mapku, podle které bude vjezd zpoplatněn do celého centra Prahy 1.
To rozčílilo náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), podle kterého to není pravda. „Netuším, kdo vám přiloženou mapičku namaloval v malování (vypadalo by to na Ondřeje Prokopa, zastupitel za ANO, pozn. redakce). Ale přiložený mapový podklad se zvažovaným záměrem nemá vůbec nic společného,“ uvedl Hřib.
Podle něho se nejedná o žádné mýto, ale o uplatnění vyhlášky o místních poplatcích. „Tu uplatňují už třeba v Karlových Varech, nebo v Kladně. Titulujete se často odborníkem na dopravu, tak byste tím pádem také mohl vědět, že zavedení mýta v Praze je součástí EIA na dostavbu pražského okruhu a v současné chvíli ho tudíž ani neumožňuje zavést platná legislativa,“ uvedl Zdeněk Hřib.
Jen některé ulice
Nikdy podle něho nebyla na stole varianta zpoplatnit pro vjezd na celou Prahu 1. „Ve skutečnosti nyní diskutujeme pouze o několika vybraných ulicích, ve kterých intenzivní tranzitní doprava blokuje průjezd vozů tramvají,“ míní Hřib.
Těžko by podle něho mohlo dojít ke kontrole úhrady takových poplatků autíčky s kamerami. To by v praxi fungovalo jen stěží. Využit má být již instalovaný kamerový systém. Cenový strop prý v tuto chvíli také není definitivní.
Rezidenti i podnikatelé v místě budou vjezd zdarma, což vyplývá ze zákona.
„V tuto chvíli plánujeme celý záměr diskutovat s okolními městskými částmi, takže jste se bohužel nestrefil ani do termínu od 1. ledna. To nyní nelze předpovídat,“ uvedl Hřib.
Kde se tedy bude platit?
V jakých konkrétních ulicích by se tedy mělo platit? Podle návrhu magistrátu se diskutuje o části Malé Strany a Smetanově nábřeží s přilehlými vedlejšími uličkami, dále Divadelní, Křižovnické ulice, Újezdu a Karmelitské ulice.
Celý záměr vyvolává řadu otázek, především ostatní pražské části se obávají, aby se k nim nepřelila další zátěž parkujících aut, které k nim přivedlo už dřívější zavedení modrých zón a nyní by se situace mohla ještě zhoršit. Řidiče, kteří si v centru potřebují jen něco rychle vyřídit, nebo třeba předat či vyzvednout nějaké zboží, zase trápí, že se nedoplatí…