Ve věku nedožitých 78 let zemřel legendární jezdec Svatopluk Kvaizar. Byl mnohaletým továrním pilotem Škoda Motorsporu a vítěz československých i mezinárodních závodů.
Český motorsport zasáhla smutná zpráva. Zemřel legendární jezdec Svatopluk Kvaizar, letos by mu bylo 78 let. Informoval o tom web ewrc-results.com. Pod příspěvkem se okamžitě objevilo mnoho vzpomínek i vyjádření soustrasti pozůstalým.
„Odchází závodníci srdcaři. Už to nebude nikdy takové. Smutná zpráva. Velké a silné jméno v rallye. Všem pozůstalým upřímnou soustrast,“ napsal například pan Tonda. „Strašně smutná zpráva, zabolelo to moc. Měl jsem tu čest poznat Sváťu osobně v době jeho největší slávy a udělat mu pár fotek. Byl hvězda, ale při tom velmi skromný. Díky za vše Sváťo,“ přidává se Petr Stempěn. „Kvaizar – Janeček skvělá posádka. Čest jeho památce a upřímnou soustrast rodině,“ píše také Josef Randus.
Svatopluk Kvaizar svoji kariéru začal v roce 1970 jako spolujezdec, od roku 1975 pak přesedlal za volant a jako tovární jezdec dosáhl mnoha úspěchů.
Osudová nehoda
Přelomová v jeho kariéře byla vážná nehoda 22. září 1974, kterou měl ještě coby navigátor se závodníkem Jaroslavem Jelínkem na slavné Rallye Tatry. Ta se jela v podhůří nejvyšších slovenských hor. Nedaleko velké cementárny se jim na rozbité kamenité cestě na konci táhlé zatáčky „utrhl“ zadek jejich stodvacítky.

Škodovka vyletěla z cesty a ve vysoké rychlosti vrazila do dvojice stromů. Náraz vůz zcela zdemoloval. Svatopluk Kvaizar se tehdy zařekl, že už na místo spolujezdce neusedne. S rally ale rozhodně nekončí. Naopak, šel do toho jako soutěžní jezdec, popsal web Model Depo, kde také najdete více fotografií a detailů o této osudové nehodě, která navždy změnila jeho kariéru.
Svatopluk Kvaizar byl jedním z prvních českých jezdců, kteří startovali ve WRC, a to rovnou 17krát. Též startoval v ERC či Mitropě a byl dlouholetým továrním pilotem týmu Škoda Motorsport.
V sezóně 1985 získal československý titul, v letech 1983 a 1985 ovládl i mezinárodní Pohár míru a přátelství. Nejlepší klasifikaci ve WRC měl na 9. místě na Rally Sanremo v roce 1986 s Jiřím Janečkem na místě spolujezdce. V roce 1978 získal na RAC Rally vítězství třídy 1/2.
Jeho navigátorem byl od začátku kariéry až do poloviny sezóny 1981 Jiří Kotek, od poloviny roku 1983 jej nahradil na postu navigátora Jan Soukup a poté Monika Eckardt na RAC Rally v roce 1984. Až do konce kariéry jej pak navigoval Jiří Janeček.
Po sezóně 1988 Svatopluk Kvaizar svoji kariéru ukončil. Až do poslední dnů ale hrál motorsport v jeho životě důležitou roli, minimálně coby nadšeného fanouška.

