Patří mezi hity televizních obrazovek. Taneční soutěž celebrit StarDance, když hvězdy tančí, sleduje každý týden kolem 1,5 milionu diváků. Veřejnost se přesto ptá, proč by to měla platit? Odpovídá ředitel ČT Jan Souček.
StarDance je drahá sranda – pronájem haly, platy tanečníkům a celebritám, obrovský tým zaměstnanců, propagace, drahá licenční práva. Zkrátka pořádný balík peněz, který ukrajuje z koncesionářských poplatků, které platí všichni majitelé televizních přijímačů, tedy skoro všichni Češi.
Teď navíc televize oznámila, že příští rok uspořádá StarDance Tour, tedy pořad na stejném principu, který ale za lidmi vyjede do měst. A to bude s ohledem na pronájem hal, převoz techniky, počet pracovníků, celebrit i moderátorů ještě dražší záležitost, byť část nákladů pokryjí výnosy z prakticky vyprodaných vstupenek.
Jenže část veřejnosti se oprávněně ptá: „Platit poplatky za sledování pořadu o tancování nebo pečení? To má být plnění veřejné služby?“
„Důvod, proč Česká televize vysílá tyhle zábavné pořady, je přitom zcela v souladu s jejím veřejnoprávním posláním,“ tvrdí generální ředitel České televize Jan Souček.
StarDance i Peče celá země jsou podle něho formáty vytvořené britskou veřejnoprávní televizí BBC, která má stejnou úlohu jako Česká televize – oslovovat široké spektrum diváků a nabízet pořady, které nejen informují a vzdělávají, ale také prý přinášejí kvalitní zábavu.
„Zábavní pořady, které Česká televize vysílá, mají i vzdělávací přesah a jsou inspirativní. Představují hodnoty, jako je tvrdá práce, kreativita, týmová spolupráce či férové soutěžení. Diváci sledují soutěžící a u toho se mohou naučit něco nového. Třeba právě o tanci, vaření nebo pečení,“ míní Souček.
Kromě toho mají zábavné pořady České televize podle ředitele Součka pro české diváky ještě jeden pozitivní přínos: „Tím, že pravidelně k obrazovkám přivedou miliony lidí všech možných věkových nebo sociálních skupin, vytvářejí společné zážitky, které pak mohou sdílet celé rodiny či přátelé a kolegové v práci,“ dodal Souček.
„Ve světě, kde se stále více komunikace přesouvá do bublin v online prostředí, je televizní program spojující celé rodiny stále vzácnější a cennější,“ míní Souček.