Dálnici D10 čeká v příštích letech rozšiřování o dva jízdní pruhy. Stát kvůli tomu zbourá i některé mosty, které se stovky milionů korun nedávno postavil, nebo protihlukovou stěnu, kterou právě staví.
Obyvatelé Benátek nad Jizerou, kteří včera přišli na projednání dokumentu EIA navrhovaného rozšíření dálnice D10, se nestačili divit tomu, jak hospodaří český stát. Stát plánuje v příštích letech přidat po každé straně dálnice jede jízdní pruh, tím by ve směru od Mladé Boleslavi byly tři pruhy a ve směru od Prahy rovněž tři pruhy.
„Důvodem tohoto záměru je výrazné navýšení dopravní zátěže s cílem zajistit plynulost provozu,“ vysvětlili zástupci Ředitelství silnic a dálnic plánovanou výši investice. Je pravda, že D10 je přeplněná, což dobře znají řidiči hlavně v pátek odpoledne, když vyjíždí na východ republiky a zároveň v neděli odpoledne, když se vrací od Turnova na Prahu.
Kolony jsou tam skoro pokaždé. Stačí nehoda, nebo nějaká oprava. V případě tří pruhů by obvykle bylo možné zachovat dva pruhy i v omezení a doprava by byla podstatně plynulejší.
Jenže zatímco řidiči by to jistě velmi uvítali, obyvatelé obcí, kolem kterých D10 vede už tolik nadšení nejsou. Obyvatelé Benátek nad Jizerou si stěžují, že dálnice už dnes vede blízko jejich domů a při rozšíření by se muselo několik domů zbourat. Aktuálně jsou k demolici navrhovány čtyři domy. „Ve skutečnosti to bude asi více,“ přiznává Ředitelství silnic a dálnic.
„Co s námi bude, kam nás přestěhujete?“ ptali se obyvatelé na projednání dokumentu EIA v Benátkách nad Jizerou. EIA je proces posouzení vlivu zamýšlené stavby na životní prostředí. Podle přítomných odborníků nebude mít stavba žádný zásadní vliv na životní prostředí a po vypracování posudku tak dostane zelenou pro další řízení.
Na D10 staví protihlukové stěny, aby je pak zbourali
To tedy znamená, že zhruba po roce 2025 se začne rozšiřováním dálnice, a to nejprve u Prahy, poté u Mladé Boleslavi a Bezděčína a nakonec kolem Benátek nad Jizerou. Starosty dotčených obcí přitom zaráží, jak hospodaří stát. Přestože se o záměru ví už nejméně deset let a z toho pět let se připravuje, tak v posledních letech bylo kompletně přestavěno či zrekonstruováno nejméně 7 mostů.
„Loni se otevřel most přes dálnici, který se bude bourat, jak jsme slyšel. Nyní se staví protihluková stěna u Kbel, která bude se vší parádou shozena. Jsou tady mrhány finanční prostředky, těžko se to lidem vysvětluje,“ uvedl místostarosta Benátek nad Jizerou Pavel Štifter.
„Jsou to vyhozené desítky milion korun, což se občanům, kteří platí daně těžko vysvětluje, vlastně se to vysvětlit nedá,“ dodal další ze starostů.
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic připustili, že k tomu skutečně může dojít. „Snažili jsme se jednat například s krajskou správou silnic, ale někdy zkrátka bylo potřeba mosty postavit podle původních projektů, které připravovali dávno před tím, protože mosty byly ve špatném stavu a došlo by k ohrožení dopravy,“ sdělili zástupci ŘSD. Michal Vrabec, který má v ŘSD nastarosti přípravu investic uvedl, že u některých mostů jsou ale dostatečné parametry, aby se pod ně širší dálnice vešla i za cenu toho, že případně bude na některých místech mírně užší.
V souvislosti s rozšířením dálnice D10 se počítá například s přestavbou mimoúrovňové křižovatky u Bezděčína, u čtyř kamenů vznikne nová odpočívka ve směru od Prahy a také bude přestavěno několik mostů.