Více než 50 prodejen v lednu definitivně uzavře řetěz Okay, který prodává elektrospotřebiče a nábytek. Už letos přitom společnost známá podezřelými výprodejovými akcemi část prodejen uzavřela.
Likvidace skladů, vše musí pryč, zboží je se slevou. Takto už několikrát lákal řetězec Okay své zákazníky na nebývalé slevy. Často se ale žádné zavírání nekonalo a ve finále šlo jen o marketing. Až letos firma skutečně část prodejen uzavřela a hned v lednu se chystá skončit se všemi. Také část zaměstnanců z prodejen a centrály přijde o práci.
Podle jejího marketingového ředitele Jana Vyletěla společnost po třiceti letech fungování dospěla k bodu, kdy je současný model maloobchodních prodejen, zaměřených převážně na prodej velkého elektra a nábytku, neudržitelný.
„Kombinace výrazného růstu nákladů a stagnace trhu způsobila, že pokračování v tomto formátu nedává ekonomický smysl,“ uvedl Vyletěl.
Mezi klíčové důvody těchto změn patří dopad covidových restrikcí, které výrazně změnily spotřebitelské chování, kdy lidé více nakupují přes internet, a také prudký nárůst nájmů a personálních nákladů v důsledku inflace.
„Tyto faktory, byly dále umocněny celkovým poklesem trhu. Průměrná hodnota objednávek i marží zůstává na podobné úrovni řadu let, zatímco náklady neúměrně rostou. Tento stav si vyžaduje strategické změny, které zajistí dlouhodobou udržitelnost společnosti,“ uvedl manažer firmy.
V rámci plánu stabilizace společnost přistoupila k řadě opatření. Do 25. ledna 2025 budou uzavřeny všechny maloobchodní prodejny, přičemž zásoby z těchto prodejen budou v maximální míře proměněny v hotovost na uspokojení všech věřitelů.
Společnost rovněž omezuje režijní náklady centrály, zmenšuje skladovací prostory a optimalizuje procesy. Tyto kroky jsou nezbytné pro zajištění ekonomické efektivity a redukci provozních nákladů.
Firma Okay je silně zadlužená
Součástí plánu je také využití předběžné restrukturalizace. Tento proces, který je zakotven v zákoně o předběžné restrukturalizaci, umožňuje podnikatelům ve finančních obtížích řešit situaci včasně, a tak odvrátit úpadek a insolvenční řízení.
Společnost nabízí věřitelům uspokojení pohledávek v řádu desítek procent, což je mnohem výhodnější než insolvenční varianty, které nabízejí pouze 2-3 %. Současný management společnosti se zavazuje maximálně chránit zájmy věřitelů, zaměstnanců i zákazníků. Po celou dobu restrukturalizace společnost funguje a plní všechny své závazky vůči zákazníkům a zaměstnancům.
Aktuálně se společnost nachází ve fázi vyjednávání s věřiteli o podpoře restrukturalizačního plánu.