Po nedávných povodních nejen v České republice, ale také v dalších evropských státech, se téměř jistě na český trh dostane vlna vozů poničených záplavami. Jak takové odhalit?
Zničený interiér, ze kterého hasiči odstraňovali bahno lopatou. I tak dopadlo mnoho aut po celé Moravě během ničivých povodní o předminulém víkendu. Podobně dopadlo mnoho aut v dalších evropských státech, kudy se prohnala velká voda.
Různí překupníci a „zlaté české ručičky“ se ale takové vozy budou snažit vyčistit, zprovoznit a pokud možno co nejdráže prodat jako nepoškozená. Riziko nákupu takového vozu je přitom obrovské. Varují před tím například experti společnosti Cebia, která už roky prověřuje původ aut.
„Zaplavená auta se často vyvážejí z dané země a prodávají jinde. Je pravděpodobné, že se k nám některá auta dostanou, a dokonce se mohou falešně tvářit jako vozy s německým původem,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Běžný kupující zaplavení neodhalí
„Vidíme to po každých záplavách. Tato auta jsou zlatým dolem pro nepoctivé prodejce, kteří si díky nim přijdou na desítky i stovky tisíc korun. Zaplavené auto buď vykoupí levně v aukci po pojistné události, nebo přímo od majitele v případě, že nebylo pojištěné. Vysuší ho a uvedou do stavu, kdy na první pohled nejsou stopy po zaplavení patrné,“ varuje dále Martin Pajer.
Podle něho je pro běžného kupujícího téměř nemožné předchozí zaplavení odhalit. Auta nejsou většinou viditelně poškozena na karoserii, často se dají poměrně dobře vyčistit a vysušit. A to je ten hlavní problém, že na první pohled mohou tato auta vypadat jako velmi dobrá koupě.
Riziko zakoupení takového vozu navíc zvyšuje také skutečnost, že ne vždy musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.
Proč se vyhnout zaplavenému autu?
Samozřejmě, ve finále zaplavené auto nemusí žádný problém a pokud se prodává s patřičnou slevou, proč ho vlastně nekoupit? Ale pokud se prodává jako nepoškozené, pak je to podvod, kdy se závada může projevit se zpožděním.
„Nejnáchylnější je především elektroinstalace a emisní systémy. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí anebo do nádrží na palivo dostane kalná voda nebo bahno, často není vůbec možné tato místa vyčistit natolik, aby postižené systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ vysvětluje dále Martin Pajer.
Auto plné bahna po povodních v obci Písečná. Video: HZS
Voda s bahnem se při povodni dostane do všech zákoutí karoserie, do všech kabelových svazků a řídících jednotek. I přes veškerou snahu auto vyčistit a vysušit není obvykle v lidských silách auto uvést do stejného stavu jako před zaplavením.
Auta po povodni proto mohou mít velké problémy také s korozí karoserie či mohou mít sníženou životnost filtru pevných částic a katalyzátoru. Nehledě na to, že špinavá voda většinou zaplaví i celý interiér.
Závady spojené se zaplavením auta se mohou začít projevovat až několik měsíců od jeho vyčištění a zprovoznění, v čemž je tento typ poškození záludný. Budoucího majitele pak mohou čekat závady elektroniky, předčasné opotřebení motoru a podvozku či nadměrná koroze. Při nákupu ojetého vozu se zejména v příštích týdnech a měsících vyplatí být obzvláště opatrný.
Jak odhalit zaplavené auto?
Ačkoli je složité a často až nemožné odhalit předchozí zatopení, přesto by se měli kupující při prohlídce vozu zaměřit na stopy po blátě v interiéru, a to hlavně pod čalouněním a na koberci. Varováním může být i zatuchlý zápach v interiéru či snaha zamaskovat jej vůní do auta. Právě sedačky, do kterých se kalná voda nasákne, mohou šířit zápach.
Proto se v těchto případech často vyměňují za jiné například z vrakoviště. Vyplatí se také zkontrolovat, zda není uchycení sedaček zoxidované či rezivějící. Samozřejmostí je kontrola funkčnosti elektrických částí a všímat by si měli kupující také případného nepravidelného chodu motoru.
Kromě toho se zákazníci mohou obrátit na specialisty, kteří auto prohlédnou. Takovou možnost nabízí i zmiňovaná Cebia.
Proč se zaplaveným autům vyhnout?
• Poškození elektroinstalace, která může způsobit závažné poruchy
• Ucpané dutiny karoserie, které mohou způsobit korozi
• Poškození motoru kvůli přítomnosti vody
• Zničení interiéru
• Zničení filtrů paliva, oleje i vzduchu
Jak poznat zaplavené auto?
Následky zaplavení auta se poměrně špatně odstraňují. U vozidla si všímejte následujících vlastností:
• Zatuchlý zápach v interiéru
• Stopy po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci
• Zoxidované nebo rezivějící uchycení sedaček
• Nepravidelný chod motoru
• Nefunkční elektrické nebo elektronické části vozidla
Zatopená autíčka se budou v tomto státě vesele prodávat, zlaté české ručičky dokáží zázraky – když jde o prachy 🤣😂🤣